مقدمه:

در انتخابات پیش رو باید مواظب بازی سیاسی دشمنان و شبهات موجود در فضای سیاسی و ملتهب رسانه ا ی در فضای مجازی  باشیم.
 
فضایی که منافقین ایران به سرکردگی استکبار جهانی و با هزینه های سنگین به راه انداخته اند، استفاده از شبهات برای اختلاف انداختن بین مردم و نا امید کردن مردم برای مشارکت نکردن در انتخابات است.
 
این روزها فضای انتخاباتی بر کشور حاکم شده و شاهد فعالیت رسانه‌ای پرحجم از سوی جریان‌های مختلف سیاسی با چاشنی انتخابات هستیم.
 
نکته بسیار مهمی که در این خصوص وجود دارد، نوع پاسخگویی به شبهات( چه شبهات داخلی، و چه شبهات خارجی) و لزوم رعایت اخلاق در هنگام برخورد با این شبهات و چگونگی پاسخگویی به شبهات است.
 
همانطور که رهبر معظم انقلاب در بخشی از سخنرانی ۱۴ خرداد امسال فرمودند:«در رقابت‌های پیش روی انتخاباتی بین نامزدها، اخلاق حاکم باشد؛ بدگویی کردن، تهمت زدن، لجن‌پراکنی کردن، کمکی به پیشرفت کارها نمی‌کند، به آبروی ملّی هم لطمه می‌زند.»
 
حضرت آقا بارها بر این مسئله تاکید کرده‌اند. به عنوان نمونه، ایشان- 6 خرداد 1400- در مقطعی که کشور در آستانه سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری بود، خطاب به نامزدهای انتخاباتی فرمودند:
 
«توصیه به نامزدها. انتخابات را صحنه‌ جنگ قدرت قرار ندهید. نگاه نکنید به آن چیزی که در آمریکا و بعضی کشورهای اروپایی معمول است که برخوردهای اهانت‌آمیز آبرویشان را برد.»
 
در این مطلب به بعضی شبهات در مورد انتخابات ریاست جمهوری پاسخ داده می شود.

شبهه: شکست پروژه خالص سازی
متن شبهه:برای اولین بار در تاریخ جمهوریت جهان، 20% از اعضای یک کابینه، برای کرسی ریاست جمهوری با هم رقابت میکنند.
‏این پدیده بینظیر، نشانه فروپاشیده بودن دولت شهید رئیسی و شکست پروژه خالص سازی است که حتی خالص شده ها هم، یکدیگر را قبول ندارند.  شهید رئیسی چه می‌کشید از دست این تشنگان قدرت!(1)

پاسخ شبهه:

1. در تمام ادوار انتخابات ریاست جمهوری افرادی از دولت مستقر کاندید می شوند.به عنوان مثال در انتخابات سال ۱۴۰۰ در حالی که دولت حسن روحانی در قدرت بود ۹ نفر از دولت اول و دوم وی در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند که اسامی و سمت‌های آنها به شرح زیر است:
۱) اسحاق جهانگیری(معاون اول)
۲)عبدالناصر همتی(رئیس بانک مرکزی)
۳)حسین دهقان(وزیر دفاع)
۴)عباس آخوندی(وزیر راه)
۵)محمد شریعتمداری(وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی)
۶)ابوالحسن فیروزآبادی(رئیس مرکز ملی فضای مجازی)
۷)رامین مهمان‌پرست(سفیر ایران در لهستان)
۸)محمود زمانی قمی(استاندار یزد)
۹)محسن مهرعلیزاده(استاندار اصفهان)
 
2.البته آنزمان کانال اصلاحات نیوز نگران  تاریخ جمهوریت جهان نشد و دنبال به دست آوردن درصد نبود. بخاطر همین هست که به  نظر شما صرف ثبت نام اینها شکست پروژه خالص سازی است.
 
3.همچنین ثبت نام ۹ نفر از دولت مستقر نشانه‌ی فروپاشیدگی نبود و کسی تشنه قدرت به حساب نمی‌آمد! اما چون اینها از دولت رئیسی امدند آیا به نظر شما این شکست پروژه خالص سازی است؟
 
4.علت رضایت همان خدمت به مردم شریف ایران بود که در تشیع شهید عزیز به او لبیک گفتند، برادر عزیز این خدمات صرفا به شخص آقای رئیس جمهور بر نمی گرده، بلکه عزیزانی را انتخاب کرده بود که با جان و دل در کنار او مشغول خدمت رسانی بودند.
 
یکدست صدا نداره، بلکه صدای رئیس جمهور شهید وقتی به گوش من و شما رسید که مجموعه ای از بهترین ها را انتخاب کرده بود، شاید تواقصی هم بوده باشد ولی اصل کار مهم بود.که شما هم مشاهده کردید.
 
5.دو نفر از تشنگان قدرت با رئیس جمهور شهید به شهادت شدند. آیا از خواب بیدار شدی تا یادی از آن دو شهید عزیز امیر عبدالهیان  و شهید مالکی هم بکنی، به نظر شما این دو نفر شهید هم جزء همان شکست پروژه خالص سازی است؟
 
6.اکثرا منتظر این بودند که معاون اول رئیس جمهور آقای مخبر  هم برای انتخابات حداقل ثبت نام کند. تقریبا اولویت اول هم به او ا ختصاص داشت، اما شرکت نکرد.و همچنان در حال خدمت رسانی به مردم است. شما می توانستید در رابطه با این شخصیت و دیگر اشخاص کاببنه رئیس جمهور شهید هم اظهار نظر کنید.به نظر شما این شکست پروژه خالص سازی است؟
 
شبهه:
شبهه: از آخوندی پرسیدند: آیا می‌شود به جز شما کسانی دیگر را مقصر برای خـرابـی ایران دانست؟!
پاسخ داد:«بـلـه؛ آنانی ک هنوز امید دارند ما ایران را آباد کنیم.
 
پاسخ شبهه: 
از روشنفکرنمایی پرسیدند:
آیا بجز شما که در 70 سال گذشته اقتصاد کشور دست شما و تحصیلکره های اقتصاد غربی بوده ، مقصر دیگری برای وضع معیشت مردم هست"؟(2)
گفت‌:
بله ، کسانی که کار را از دست ما نمی گیرند و به دست اقتصاد اسلامی بدهند و به ما رای میدهند و هنوز به ما امید دارند.
 
جمع بندی این مطلب این است، هر کسی شایسته برای مقام و پست نباشد باید توسط مردم با هوش و گوش و چشم بیدار کنار گذاشته شود. فرق ندارد شاه باشد یا آخوند باشد.
 
لذا اگر مردم بیدار باشند، طبق معیارهای درست افراد درست را انتخاب می کنند تا طلبکار منتخبشان باشند و از او مطالبه گرری نمایند.
 
اینکه ما دست بگذاریم روی دست یعنی نه شرایط  کاندیدا شدن را داریم. نه درانتخابات شرکت می کنیم، بعد هم اگر کسی را انتخاب کردن زبانمان دراز می شود. در این صورت حق اعتراض نداری...اصلا نبودی که اعتراض کنی.
 
پس عقلانیت ایجاب میکند، اولا همه باهم مشارکت کنیم و بهترین را انتخاب کنیم تا به خودمان حق اعتراض داده باشیم و مطالبه گری کنیم.
 

شبهه : برای چی به رئیس جمهوری رای بدهیم که دست از سر محور مقادومت بر نمی دارند؟

شبهه از این قرار است که: این یک پرسش اساسی در افکار عمومی و شبکه‌های اجتماعی با منشأ تولید محتوای خارجی است که چرا با وجود مشکلات اقتصادی و معیشتی که در کشور وجود دارد،.
 
جمهوری اسلامی همچنان اصرار دارد که در منطقه حضور داشته باشد و از گروه‌های مقاومت اسلامی در منطقه حمایت همه‌ جانبه کند که طبیعتاً بخش مهمی از آن، حمایت اقتصادی و زیرساختی است؟!(3)
 

پاسخ به شبهه:

1-  حضور و فعالیت ایران در منطقه اعم از سوریه، عراق، لبنان، یمن، سرزمین‌های اشغالی و... یک انتخاب و مبتنی بر اختیار نیست؛ بلکه یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر و راهبردی است.
 
 دولت آمریکا با وجود فاصله ۱۲ هزار کیلومتری از غرب آسیا، ولی حضور و مداخله بسیار پررنگی در این منطقه دارد. آیا با وجود چنین وضعیتی، منطقی است که ایران فقط به مرز‌های ملی و سرزمینی خود بسنده کند؟!
 
 اگر در دوران جنگ سرد در دنیا دو اردوگاه (شوروی و آمریکا) وجود داشت که هر یک بنا به اقتضائات و ضروریاتی ناچار به تقویت خود بودند، امروز نیز در دنیا تنها دو کشور جبهه دارند؛
 
آمریکا و ایران. یک نظام سلطه با مرکزیت آمریکا وجود دارد و یک جریان مقاومت با مرکزیت جمهوری اسلامی ایران جبهه و جریان منطقه‌ای که ایران در رأس آن قرار دارد، هویت‌ساز است و تشخصی برای جمهوری اسلامی در عرصه بین‌الملل ایجاد می‌کند.
 
 در همین حال، به جمهوری اسلامی ایران اجازه می‌دهد که در یک طیف درازمدت بتواند یک تمدن خاص اسلامی ایرانی در جهان به‌وجود آورد و به نتیجه برساند.
 
2- ، این شبهه که جمهوری اسلامی ایران دارای مشکلات اقتصادی فراوان است، سخن درستی نیست. وضعیت اقتصادی یک کشور را با شاخص‌ها و داده‌های علمی که مورد قبول مراکز معتبر داخلی و جهانی است، می‌سنجند، نه فضا‌سازی‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی و القائاتی که در این زمینه با اهداف و مقاصد خاص وجود دارد.
 
 اتفاقاً ارقامی که وجود دارد، حاکی از نگاه مثبت و رو به رشد به اقتصاد کشور است. به عنوان مثال صندوق بین‌المللی پول با بررسی ۱۰ شاخص کلان اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۲، از رشد ۳ درصدی بخش غیرنفتی اقتصاد ایران، صادرات ۱۲۱ میلیارد دلاری کالا و خدمات و افزایش سه برابری تراز حساب‌های جاری ایران در این سال خبر داد.
 
اگر هم در کشور مشکلات و معضلات اقتصادی وجود دارد، باوجود تحریم‌های شدید بین‌المللی که از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون علیه جمهوری اسلامی اعمال شده و در طول تاریخ بشری بی‌سابقه است و هر روز هم تقویت می‌شود، یک امر طبیعی است؛
 
 اما نباید این مشکلات را بزرگ‌نمایی کرد و اقتصاد کشور را با یک نگاه بدبینانه دید. مشکلات اقتصادی ایران هیچ ارتباطی به هزینه‌هایی که ایران در منطقه می‌کند، ندارد. اساساً منشأ این مشکلات در جای دیگری است که باید در جای دیگری درباره آن بحث کرد یا مطالبی را نوشت.
 
3- ، در مورد هزینه‌های مالی و اقتصادی جمهوری اسلامی در منطقه، آنچه روشن است، این است که اغراق می‌شود. کل هزینه‌ای که ایران در بیش از ۲۰ سال گذشته در منطقه صرف کرده است، بیشتر از ۱۸ میلیارد دلار نمی‌شود.
 
 این هزینه در مقابل فرصت‌ها و دستاورد‌هایی که برای جمهوری اسلامی ایران به وجود آمده است و همچنین هزینه ۷ تریلیون دلاری آمریکا در منطقه در ۲۰ سال اخیر، بسیار ناچیز است.
 
 سؤال این است، آن چیزی که جمهوری اسلامی در منطقه‌ایجاد کرد، از افغانستان تا پاکستان، ایران، عراق، سوریه، لبنان، فلسطین و یمن، قیمتش چقدر است؟
 
آیا این یک چیز بسیار پرارزشی یا از لحاظ ارزش، متوسط یا اینکه کم ارزش است؟ اول باید تکلیف این را معلوم کرد، .
 
اگر معلوم شد، آن وقت هزینه‌ها و فایده‌هایش را باید در بستر زمان مورد ملاحظه قرار داد؛ چون ماجرایی نیست که بگوییم پرونده‌اش بسته شده و حال می‌خواهیم حساب و کتاب کنیم که چند ریال هزینه کردیم و چند ریال فایده بردیم.
 
جمهوری اسلامی ایران در حالی وارد سوریه شد و در این کشور اقدام به فعالیت‌هایی در راستای نابودی داعش و حفظ نظام سیاسی سوریه کرد که همان موقع، ملک عبدالله پادشاه سابق عربستان اعلام کرده بود برای سرنگونی دولت سوریه ۲۰۰ میلیارد دلار کنار گذاشته است.
 
 و همین مبالغ را کمابیش دیگران هم قائل شده بودند. قطر و امارات هم مبلغ بالایی هزینه کردند برای اینکه آن وضعیت سوریه را بعد از بحران، مطابق با منافع و مصالح خودشان به نوعی رقم بزنند.
 
جمهوری اسلامی با یک پدیده دنباله‌داری مواجه بوده و وضعیتی به نام جبهه مقاومت ایجاد کرده است که برای ایران منافع امنیتی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ارزشمندی دارد.
 
4- جمهوری اسلامی ایران در یک منطقه پرآشوب قرار دارد که چاره‌ای جز اتخاذ اقدامات و سیاست‌های منطقه‌ای برای تأمین منافع ملی و صیانت از امنیت و تمامیت ارضی خود ندارد؛ لذا هر هزینه‌ای هم که در این زمینه شود، در واقع سرمایه‌گذاری است.
 
 به عبارتی هزینه برای امنیت، یک سرمایه‌گذاری پیشگیرانه برای جلوگیری از پرداخت هزینه‌های سنگین‌تر در بحران‌های بزرگ‌تر است.
 
پرسشی که ممکن است این موضوع را در ذهن ایجاد کند، این است که آیا هزینه‌کردن برای گروه‌های هم‌پیمان جمهوری اسلامی به‌صرفه است؟
 
آیا بهتر نیست هزینه‌هایی را که صرف گروه‌های مقاومت می‌شود، صرف امور دیگری در کشور، مانند کار‌های عمرانی، خدماتی و... کرد؟
 
 پاسخ به پرسش ساده است، هزینه‌هایی که امروز جمهوری اسلامی ایران صرف تقویت گروه‌های مقاومت در منطقه می‌کند تا بتواند موازنه قدرت و امنیت را در منطقه به‌نفع خود حفظ کند، بسیار کمتر از هزینه‌هایی است که برقرار نبودن این موازنه می‌تواند به کشور و فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و... آن تحمیل کند.
 

شبهه: چرا باید به کسانی رای بدهم که خودشان هیچ جبهه و جنگی نرفته اند و همیشه مردم در خط مقدم بوده اند؟

شبهه این است: فرزند رئیس جمهوری و هیچ رئیس جمهوری در جنگ نبوده. اینها سر سفره آماده نشتند.
 تنها صندلی که هیچ سیاستمداری برای تصاحب آن دعوا نکرد و برای فرزند و بستگان خود هم نخواست صندلی دفاع از وطن بود.
 
یعنی اینها هیچ وقت سر صندلی دفاع از وطن نه خودش نه بچه هاشون تو جنگ نبودند.چرا بریم رای بدهیم برای کسانیکه فقط مردم را تو خطا مقدم می فرستند.(4)
 

پاسخ شبهه

1- مسئولان جمهوری اسلامی در ۸ سال جنگ تحمیلی همواره در کنار رزمندگان حضور پیدا میکردند که مستندات آن موجود است و با جستجویی ساده در فضای اینترنت می‌توان به آنها دسترسی پیدا کرد.
 
2- خاطراتی از  فرمانده هان جنگ موجود است که حضور برخی از فرزندان مقامات جمهوری اسلامی در جبهه را تایید میکند که به دو نمونه اشاره می‌شود.
 
 آقای هاشمی رفسنجانی در خاطرات مربوط به سال ۱۳۶۵ می نویسد: : «از ویژگی‌های دفاع مقدس ما، شرکت شخصیت‌ها و فرزندان آن‌ها در دفاع  مقدس، همدوش سایر رزمندگان گمنام و داوطلب است.
 
 در این سال و سال‌های قبل، نوه امام و فرزندان قائم مقام رهبری و رئیس‌جمهور و بسیاری از وزرا و نمایندگان و قضات و علما، در میدان‌های نبرد به صورت مکرر و گمنام شرکت داشته‌اند
  
سردار سرلشکر پاسدار سید یحیی صفوی
سردار سرلشکر پاسدار سید یحیی صفوی یک خاطره و نکته بگویم: حضرت آقا رئیس‌جمهور بودند و دو فرزند ایشان در خطوط مقدم جبهه به عنوان رزمنده‌ی پیاده می‌جنگیدند. من خودم آقا مصطفی پسر بزرگ حضرت آقا را در کنار رود دجله دیدم.
 
 در عملیات بدر اسفند سال ۱۳۶۳. من کنار دجله بودم و دیدم آقا مصطفی بالای یک تپه‌ی‌ دیده‌بانی است. فریاد کشیدم آقا مصطفی بیا پایین از این تپه و تو را این‌جا اگر عراقی‌ها اسیر کنند، می‌گویند.
 
 پسر رئیس‌جمهور را اسیر کردیم. خدا می‌داند که هنوز ۱۰ دقیقه نگذشته بود که یک توپ مستقیم تانک زدند به آن تپه و آن رزمندگانی که آن‌جا بودند، دست و پایشان تکه‌تکه شد.
 
 فقط چند دقیقه. یا در جبهه‌ی‌ مهران آقا مجتبی را دیدم. شاید ایشان ۱۶ یا ۱۷ سالش بود که در عملیات کربلای یک شرکت کرده بود. چه کسی باور می‌کند که رئیس‌جمهور دو پسرش را بفرستند در خطوط مقدم جبهه؟(5)
 
بیان یک خاطره از حضور رهبر انقلاب در آخردفاع مقدس
آخر جنگ ما قطع‌نامه را پذیرفتیم، اما بعثی‌های عراق که هیچ وقت قابل اعتماد نبودند، مجدداً حمله کردند که خرمشهر را بگیرند. تا جاده‌ی‌ اهواز-خرمشهر هم جلو آمدند.
 
 منافقین را هم راه انداختند که از مرز خسروی آمدند داخل و قصر شیرین و سرپل ذهاب و اسلام‌شهر را گرفتند و تا ۴۵ کیلومتری کرمانشاه رسیدند. آن زمان هم ما یک وضعیت خاصی داشتیم.
 
حضرت آقا وصیت‌نامه‌شان را نوشتند و آمدند جبهه. تا قبل از این و از سال ۶۲ که مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی فرماندهی جبهه‌ها را با پیشنهاد حضرت آقا عهده‌دار شدند، امام به آقا نه‌تنها اجازه نمی‌دادند که به جبهه بیایند، بلکه استان‌های مرزی را هم اجازه نمی‌دادند.
 
 مثلاً آقا می‌خواستند بروند ایلام، می‌گفتند امام اجازه ندادند. امام نگران بودند و اجازه نمی‌دادند که آقا بروند. حضرت آقا اما در این مقطع آخر جنگ وصیت‌نامه‌شان را نوشتند و در نماز جمعه هم گفتند که دارم می‌روم جبهه و هر کس که می‌خواهد، با من بیاید.
 
ما نیرو کم نداشتیم، اما عراقی‌ها که مجدداً از جنوب حمله کردند، عمده‌قوای ما در حلبچه بود و جبهه‌های جنوب‌مان کم نیرو داشت.
 
 با این دستور و حضور آقا ده‌ها هزار نفر به جبهه‌ها آمدند. ما هم تقسیم کار کردیم؛ یک عده‌مان در غرب کشور در مقابل منافقین و یک عده هم در جنوب. عراقی‌ها تا جاده‌ی‌ اهواز-خرمشهر رسیده بودند و یک جنگ تن به تن داشتیم.
 
 با حضور ایشان در جبهه‌ها دو سه روزه باز ارتش صدام را برگرداندیم و تا پشت مرزها عقب زدیم. حضرت آقا تلفن زدند به حاج سید احمد آقا و گفتند از امام اجازه بگیر که ما آن طرف مرز هم این‌ها را تعقیب کنیم یا نه؟ امام فرموده بودند که ما نسبت به قطع‌نامه پایبند هستیم.
 
حضرت آقا در این مقطع در جبهه‌ها لشکر به لشکر می‌رفتند؛ لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله(ص)، لشکر ۸ نجف، لشکر ۱۰ سیدالشهداء(ع) و خدا می‌داند که این حضور حضرت آقا در اول جنگ و در پایان جنگ چه تأثیرات مثبتی داشت.
 
 ما باید خدا را شکر کنیم بابت این نعمت. این حضرت آقا است که فرمانده مدافع کشورهای اسلامی است. اگر آقا نبودند، هم سوریه سقوط کرده بود و هم عراق.
 
حضرت آقا به عنوان رهبر جهان اسلام به کمک ملت‌های اسلامی عراق و سوریه رفتند. خداوند این نعمت الهی را برای ملت ما و ملت‌های اسلامی محفوظ بدارد و ان‌شاءالله ما قدر رهبری ایشان را بدانیم و نسبت به ایشان وفادار باشیم و بمانیم.(6)
 
سردار کوثری(از فرماندهان دفاع مقدس)
سردار کوثری(از فرماندهان دفاع مقدس) در این خصوص می گوید: هم فرزندان حضرت آیت‌اللّه خامنه‌ای و هم فرزندان آیت‌اللّه‌ هاشمی رفسنجانی و مسئولان دیگر در جنگ تحمیلی حضور داشتند.
 
تلاش برای زیر سوال بردن انتخابات،سیاه نمایی و ناامید کردن مردم در این دوره هم طبق معمول ادوار گذشته به شدت توسط معاندین دنبال می شود. ضعف حافظه تاریخی مردم  از مهمترین عواملی است که دشمن روی آن حساب کرده اما روشنگری و بیان واقعیت ها می‌تواند دشمن را در رسیدن به اهدافش ناکام گذارد.(7)
 
شبهه: رشد اقتصادی ایران را نسبت به کشورهای دیگر مقایسه کنید بعد بروید رای بدهید؟
بازهم بازی با آمار!

اخیرا فوق فوق در فضای مجازی منتشر شده که نشانگر رشد ده‌ها برابری اقتصاد کشورهای منطقه در برابر رشد تنها ۱۴ برابری ایران در۵۰ سال گذشته است و این مسئله بعنوان عقب ماندگی اقتصادی ایران نسبت به همسایگان تلقی شده است.

پاسخ به شبهه:
1-هر چند که اعداد تصویر دقیق نیست اما برای اثبات نادرستی اصل این منطق تنها کافی است میزان رشد اقتصادی چند کشور مهم اقتصادی را به این نمودار اضافه کنیم. (تصویر زیر)

 
حال مشاهده می‌کنیم که اتفاقا کشورهای مهم اقتصادی دنیا هم در ۵۰ سال گذشته نرخ رشد ۱۰ تا ۲۰ برابری داشته‌اند. بعنوان مثال کشورهای ژاپن، آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا به ترتیب ۸، ۱۰، ۱۱، ۱۷ و ۲۰ برابری داشتند.
 
2- دلیل این استنتاج اشتباه عدم توجه به این مسئله است که بسیاری از کشورهای منطقه مانند امارات سابقه اقتصادی طولانی نداشته و در ۵۰ سال گذشته حجم اقتصادی بسیار ناچیزی داشتند. اما ایران در ۵۰ سال گذشته از مهمترین صادرکنندگان نفت دنیا بوده و بیشترین تولید ناخالص داخلی را بخاطر فروش بالای نفت تجربه کرده بود.
 
3- فرض کنید فردی از نمره ۱ به نمره ۵ ارتقاء و رشد ۵ برابری یافته است و فرد دیگری از نمره ۱۰ به نمره ۲۰ رسیده ولی رشد ۲ برابری یافته است. نمیتوان فرد اول را بخاطر رشد ۵ برابری به فرد دوم بخاطر رشد ۲ برابری برتری داد!
 
4- همچنین ۸۰٪ بودجه برخی کشورهای منطقه متکی به خام‌فروشی نفت بوده و نه تولید محصول برای کشورشان.(8)
 
دو نکته:
1- مشکل در مدیریت است نه تحریم:
یک نویسنده و تحلیلگر اقتصادی بازار ارز می گوید(9) به عنوان کسی که سالها در ساختار دولتی بوده و در سطوح بالا کارشناسی کرده و مدیران ارشد مختلفی را تجربه نموده ام با اطمینان می گویم مشکلات امروز بخاطر مدیران ضعیف و ناکارآمد است.
 
برای جایگزینی و بیرون انداختن دولت پیر و تنبل باید حرکت کرد و رای داد، نه اینکه قهر کرد و در خانه نشست.
 
‏در این ساختار می توان واکسن کرونا و ماهواره ساخت و برترینهای بیوتکنولوژی، هسته ای، نانو و موشکی در دنیا شد.
 
 و در همین ساختار می توان بعد از ۴۰ سال بحران مرغ، شکر، روغن، بنزین، برق و پراید ایجاد کرد. مشکل از انقلاب نیست، مشکل از انتخاب است.
  
2-همگی گلایه داریم:اما روا نیست از ترس درد و رنج، خودکشی کنیم.
 1.رای ندادن به پیش برد هیچ هدفی کمکی نمیکنه! اگر نگران جمهوریت هستید، کنار کشیدن اوضاع رو بهتر نمیکنه. حتی اگر مشارکت پایین باشه، بعد مدتی فراموش میشه و یک رییس جمهور سکان چهار یا هشت ساله رو در دست میگیره ...
 
2. اگر در شَکّید، به نزدیکترین گزینه، به حداقلی ترین ایده آل هاتون، و یا دورترین گزینه از اون چیزی که بد میدونید، رای بدید.
3.اگر به حدی معترضید، ناراحتید و دلگیر که اصلا نمی خواید رای بدید، با رای ندادن شما نظام که تغییر نمیکنه! در قوانین بین المللی هیچ گزینه و قانونی برای دخالت در شرایط مشارکت پایین وجود نداره!
 
در نهایت فقط امثال رجوی و بن سلمان و نتانیاهو یه مدت خوشحال میشن! پس در این شرایط به جای رای ندادن، با رای  سفیدتون، هم مخالفت کنید با دشمنانِ مادرمون ایران، هم چراغ خطری به مسئولان نشون بدید. ) اگرچه به نظرم رای به حداقل ترین ایده آل خیلی بهتر از رای سفیده)
 
4.با رای ندادن چه نتیجه ای حاصل میشه؟ اگه مسئولین متوجه بشن که با کمترین رای هم میتونن در قدرت بمونن، دیگه هیچ زمانی برای رای ما ارزش و احترامی قائل نمیشن، و یاد میگیرن و بهشون پیام میدیم که میتونن با کمترین رای و بیشترین قدرت بر مردم حکومت کنن.
 
 اگر به فکر نسل های بعدی هستیم، و میخوایم توان مشارکت و حق رای شون محفوظ بمونه، نباید کنار بکشیم و به امید نسل بعد خیانت نکنیم!
 
5.حتی اگر برای نظام ارزشی قائل نیستید، برای حفظ جمهوریت و دموکراسی، رای بدین. حتی اگه با رای دادن چیزی به دست نمیاریم، برای از دست نرفتن چیزهای بیشتر رای بدیم..
 
 اگر کسی حتی ذره ای بهتر هست رای بدیم، چون امکان بهبود و اصلاح شرایط رو فراهم میکنیم. رای ندادن فقط این شانس اصلاح رو از ما میگیره.
 
6. اینکه رئیس جمهور از قبل انتخاب شده و ... هم سفسطه ای بیشتر نیست.مگه در انتخابات ۷۶ نمی گفتند بنویسید خاتمی، بخوانید ناطق نوری؟
 
 نتیجه ی حضور و رای مردم رو فراموش کردید؟ مگر دوران آقای روحانی در دور دوم باز عدهای نیامندت و دوباره رای دادند و رئیس جمهور 8 ساله شد و نتیجش را دیدیم..فقط 7 هزار کارخانه خوابید وانرزی هستها ی نابود شد.
 
7.در آخر : برادران و خواهران عزیزچه رای بدین، چه رای ندین چه به این کاندید رای بدین، چه به آن کاندید رای بدهید، این مشارکت مهم است.
 
و در هر شرایطی ما پاره تن همدیگه ایم، ما فرزندان مادرمون ایرانیم، پس از هم نرنجیم و با بی احترامی همدیگه رو نرنجونیم...(10)
 

شبهه: رفراندم برای رای ندادن:

در این شبهه  بیان شده که: آمریکا اعلام کرده که اگه فقط ۱۰ درصد مردم شرکت کنند و بقیه رأى ندن برای برگزاری رفراندم کمک می کنه ،و
 
 بیخود نیست اینا دارن به هر دری میزنن که مردم رو بیارن پای میزهای انتخابات . امیدوارم مردم اینبار نشون بدن که رژیم رو نمی خوان .
 
 این پست رو تا جایی که میتونی پخس کن و بخواه دیگران هم پخش کنن که تعداد بیشتری آگاه بشن .
 
یه خبر خوب.....
ایا میدانید اگر مشارکت در انتخابات زیر ۱۵ میلیون نفر (کمتر از ۲۵ درصد) باعث میشود:
۱. چین قرار داد ۲۵ ساله رو لغو میکند.
۲. اروپا و امریکا از همکاری و مذاکره با جمهوری اسلامی عقب نشینی میکند و به دنبال جایگزینی برای حکومت خواهند بود.
بنابراین کسانی که رای خواهند داد به قرار داد ۲۵ ساله چین و همکاری اتحادیه اروپا و امریکا با جمهوری اسلامی رای میدهند(11)
 

پاسخ به شبهه

الف: حماقت، بزرگترین دشمن انسان است

حماقت یکی از دلایل خاص و سرسختانه‌ای است که یک اشتباه را شکل می‌دهد. در طول تاریخ، فیلسوفان بسیار نگران این بودند که فرد در اوج بی‌منطقی از ابزارهای موجود برای رسیدن به هدفش بهره نبرد. و حقایق را کتمان می کند.
 
حماقت فقر فکری است
کلام امام صادق(علیه السلام) بسیار قابل ملاحظه است که فرمودند: «لَا غِنَى أَخصَبْ مِنَ العَقلِ وَ لَا فَقْرَ أحَط مِنَ الحُمْقِ»(12)؛ (هیچ غنائى پربارتر از عقل نیست و هیچ فقرى بدتر از حماقت نیست).(13)
 
حماقت و نادانی در سه چیز است
امام على علیه السلام :
تُعرَفُ حَماقَةُ الرّجُلِ فی ثلاثٍ : فی کلامِهِ فیما لا یَعْنیهِ ، و جَوابِهِ عَمّا لا یُسألُ عَنهُ ، و تَهَوُّرِهِ فی الاُمورِ .
حماقت آدمى، از سه چیز شناخته مى شود: از بیهوده گوییهایش، از پاسخ دادنش به چیزى که از او سؤال نمى شود، و از تهوّرش در کارها(14)
 
احمق عقل ندارد.
حماقت هیچ سودی ندارد زیرا گاهی منشأ حماقت، استفاده نکردن از عقل خدادادی است، که در این صورت، حماقت، هیچ سودی ندارد، زیرا حماقت به این معنا در مقابل دانایی است و احمق کسی است که از عقل خدادادی خود بهره نمیبرد.
 
اهل جهنّم، یکی از علتهای ورود خود، به جهنّم را، حماقت خود بیان میکنند: وَ قَالُواْ لَوْ کُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا کُنَّا فِیَّ أَصْحَـَبِ السَّعِیرِ...(15)
 
 و میگویند: اگر گوش شنوا داشتیم، یا تعقل میکردیم، جزء دوزخیان نبودیم. و خداوند در ادامه میفرماید: اینجاست که به گناه خود اعتراف میکنند، دور باشند دوزخیان از رحمت خدا. با توجه به این آیه، حماقت و استفاده نکردن از عقل خدادادی، گناه است .
 
و انسان را به دوزخ میکشاند و از رحمت الهی دور میکند امّا گاهی منشأ حماقت، آن است که عقل انسان ـ به طور فطری ـ کم باشد، هر چند از نظر رفتاری و عملی، به احکام و قوانین شرعی و یا عرفی ملتزم باشد که در اصطلاح میگویند :
 
عقل عملی او کامل است، ولی عقل نظری او ضعیف است. این نوع احمق است که در روایات آمده است که با او مشورت نکنید هم چنین است روایاتی که میفرمایند:
 
 با زن احمق ازدواج نکنید. در این روایات مقصود از احمق کسانی هستند که سخنان آنان بر عقلشان پیش میگیرند.( مجمع البحرین، طریحی، مادة حمق. )
 
در روایتی آمده است: جمعی در محضر پیامبر اکرماز مسلمانی مدح و ستایش کردند، حضرت فرمود: کیف عقل الرجل؟ عقل او چگونه است؟ عرض کردند: ای رسول خدا!
 
 ما از تلاش و کوشش او در عبادت و انواع کارهای خیر او سخن میگوییم، شما از عقلش سؤال میفرمایید، حضرت فرمود: مصیبتی که از ناحیة حماقت احمق حاصل میشود،.
 
 بدتر از فجور فاجران و گناه بدکاران است، خداوند فردای قیامت مقام بندگان را به مقدار عقل و خرد آنها بالا برد، و بر این اساس، به قرت خداوند نائل میگردند.(16)
 

ب: این دروغ ، آنقدر بچه گانه است که فقط خلاصه وار از آن رد می شویم

1- آن زمانی که ایران تازه انقلاب شده بود و نه نیروی نظامی منسجم داشتیم و نه امکانات دفاعی و نه دانش نظامی در آن زمان آمریکا ، در یک عملیات غافلگیرانه ، خواست کودتا کند.
 
 و مراکز مهم ایران را بمباران کند ، در صحرای طبس ، گرفتار لشکریان شنی خداوند همیشه بیدار و توانا ، شد ..
2.بعد از آن صدام را خر کرد و به جنگ ایران فرستاد و حدود 80 تا 100 کشور به او کمک کردند تا ایران اسلامیِ نوپا را زمین بزنند .
 
ولی نتوانستند، بعدش منافقین را به خط کردند  نتوانستند. بعدش با ترور افراد مهم و تحریم و،باز هم نتوانستند.
 
3.حالا که همان خدای همیشه بیدار و قوی را داریم و به لطف او شهر های موشکی زیر زمینی ما، در هر دقیقه چهارصد موشک می تواند شلیک کند.حالا که بالستیک نقطه زن با برد 2000 کیلومتر داریم
 
4.حالا که تا حیاط خلوت آمریکا و بیخ گوش اسرائیل رفته ایم ،حالا که متحدین ما در تمام دنیا آماده ی عملیات گسترده هستند.حالا که ابر قدرت جهانی هستیم حالا میتواند غلطی کند؟.راست گفت روح خدا ، که :آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند.
 
5. عملیات وعده صادق دروازه‌های جهنم را به روی صهیونیست‌های خونخوار و جنایتکار و تروریست و کودک‌کش گشود .
 
و روند افول و سقوط و در سراشیبیِ نابودی قرار گرفتنِ رژیم اشغالگر قدس را سرعتِ خارق‌العاده‌ای بخشید و زلزله‌ای در جهان برپا نمود.
 
 که دوستان را امیدوار و ستایشگر و افتخارکننده و دشمنان را مات و مبهوت و ترسان و اعترافگر کرد.
 
نمونه ای از این افتخارات برای شبهه کننده بیان می کنیم تا قدرت پوشالی امریکا و نوکرانش را بهتر بفهمید .
 

1. اعترافات دردناک و ذلیلانۀ صهیونیست‌ها

رسانه‌های دشمن صهیونیستی نوشتند: طی ۶ ماه گذشته دو تاریخ را دیدیم: ۷ اکتبر ۲۰۲۳ و ۱۴ آوریل ۲۰۲۴.
 
 دو شکست تاریخی که اولین آنها روز سیاهی در تاریخ اسرائیل بود، به طوری که ۱۲۰۰ سرباز و شهرک‌نشین و به اسارت در آمدن ۲۳۰ نفر و جنگ علیه حماس در غزه بود که افسران و سربازان بیشتری را کشت.
 
 دوم حمله مخرب و بی‌سابقه ایران علیه اسرائیل بود. وجه مشترک این دو، شکست بازدارندگی اسرائیل و غافلگیری راهبردی کامل بود‌.
 
رسانه‌ عبری: حمله ۱۴‌آوریل ایران متمرکزترین و هماهنگ‌ترین حمله با مهمات دقیق (موشک‌های هدایت‌شونده) در تاریخ امنیت جهانی بود. پهپاد‌ها از پایگاه‌های زیادی و از مسافت بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ کیلومتری شلیک شدند.
 

2. اعترافات سوزناکِ آمریکایی‌ها

جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی آمریکا گفت: آنچه رخ داد، شکستی گسترده و تأسفبار برای بازدارندگی آمریکا و اسرائیل در ابعاد ۲۰۰ فروند موشک بالستیک، کروز و پهپاد بود.
 
مرشایمر نظریه‌پرداز و اندیشمند آمریکایی حوزه روابط بین‌الملل درباره عملیات وعده صادق گفت: این اولین بار است که کشوری قادر شده از سرزمین خود به اسرائیل حمله کند. این از منظر اسرائیل، واقعا شوکه‌کننده است. بعد از ۱۴‌آوریل بازدارندگی رژیم صهیونیستی به شدت آسیب دید.
 
نیویورک تایمز خاطرنشان نمود: اسرائیل با پاسخ پیچیده و تسلیحات پیشرفته ایران رو‌به‌رو بود. نیویورک تایمز در تحلیلی دیگر تصریح کرد:
 
 حملات خسارت‌بار ایران به اسرائیل، پیروزی داخلی و دیپلماتیک در منطقه بود؛ زیرا به ایران اجازه داد تا توانمندی‌‌های خود را در مقابل اسرائیل نشان دهد و دولت‌های رقیب خاورمیانه را که اغلب بی‌سر و صدا با اسرائیل کار می‌کنند، رسوا کند.
 
وال استریت ژورنال آمریکایی معتقد است: ابعاد حمله ایران آن را در زمره بزرگ‌ترین حملات دیده شده در جنگ‌های مدرن قرار می‌دهد.
 
اسکات ریتر افسر سابق ارتش آمریکا گفت: موشکهای ایران، دو پایگاه نواتیم و رامون را هدف قرار دادند. بهترین رادار جاسوسی دنیا که با پیشرفته‌ترین پدافند ضد موشکی کار می‌کند،.
 
 در مقابل حمله ناتوان بود. پایگاه نواتیم حفاظت شده‌ترین نقطه زمین در برابر حملات موشکی و حتی محافظت شده‌تر از کاخ سفید و کاخ کرملین است.
 
 ایران آنجا را درهم کوبید و به همه از جمله آمریکایی‌ها ثابت کرد که هیچ دفاعی در برابر موشک‌های ایرانی وجود ندارد. این یکی از برترین نمایش‌های نظامی تاریخ بود. ایران به اسرائیل و آمریکا فهماند اگر حمله کنید، باید هزینه سنگینی پرداخت کنید.
 

3.اعترافات تلخِ غربی‌ها و اپوزیسیون

مهرداد فرهمند خبرنگار سابق بی‌بی‌سی در اسرائیل خاطرنشان کرد: حمله ایران به اسرائیل به عنوان پیروزی و موفقیت برای آنها ثبت خواهد شد.
 
ایران برای اولین بار صحنه‌هایی تاریخی مانند عبور موشک‌ها بر فراز مسجدالاقصی را ثبت کرد! ایران بزرگ‌ترین حمله پهپادی را در تاریخ تأسیس این وسیله برای خود ثبت کرد!
 
 ایران، به عنوان اولین کشور توانست برای اولین بار خاک اسرائیل را هدف قرار دهد و هیمنه آن را از بین ببرد!
 
منظرپور، سردبیر سابق بی‌بی‌سی اذعان کرد: حملۀ ایران معادلات نظامی جهان را تغییر داد. تمامی پدافندهای اسرائیل و آمریکا در رویارویی با حملۀ ایران شکست خوردند؛ این یک تغییر موازنه استراتژیک در خاورمیانه و جهان است!
 
همچنین تحلیلگر نظامی بی‌بی‌سی گفت: طراحی حمله ترکیبی، نشان‌دهنده اعتماد به نفس بالای ایران است؛ ایران قوی‌‌ترین نیروی موشکی منطقه است.
 
روزنامه گاردین نوشت: سیاست بازدارندگی معروف اسرائیل با حمله ایران، تکه‌تکه شده و اسطوره قلعه تسخیرناپذیر اسرائیل در هم شکسته است.
 
خبرگزاری رویترز چنان مسحور قدرت‌نمایی ایران شده بود که نوشت: ایران در حال بلعیدن اسرائیل است.
 
روزنامه فرانسوی فیگارو معتقد است: پاسخ ایران به اسرائیل، یک موفقیت راهبردی بزرگ بود.
 
تحلیلگر نظامی شبکه فرانس۲۴ ابراز داشت: اسرائیل تحت یک عملیات بسیار پیچیده و سنجیده شده ایران قرار گرفت. پدافند هوائی اسرائیل نمی‌تواند با چنین عملیات پیچیده‌ای مقابله و آن را مدیریت کند.
 
اندیشکده انگلیسی چتم‌هاوس: پاسخ تنبیهی ایران به اسرائیل، موفقیت‌آمیز و حاکی از توانمندی بود.
 

4.گزیده‌ای از اعترافات اپوزیسیونِ خارج ‌نشین

مهدی نوربخش فعال سیاسی اپوزیسیون: ما اگر با جمهوری اسلامی هم مخالفیم اما بدانیم که جمهوری اسلامی در حیطه موشک و پهپاد توانسته کارهای بسیار بسیار بزرگ در سطح مزیت رقابتی در دنیا انجام بده. این را باید پذیرفت و موشک‌هایش بسیار هم مؤثره.
 
تقی رحمانی فعال سیاسی اپوزیسیون: جمهوری اسلامی امروز استاد پیروزی‌های تاکتیکی در منطقه است. خیلی قدرت‌نمایی منطقه‌ای کردند. مطمئن باشید تمام کشورهای عربی از این نمایش ترسیدند.
 
مطمئن باشید. محاسبه‌ای که جمهوری اسلامی کرد در این عملیات خیلی تیزهوشانه بود. یک اپوزیسیونی داریم معتاد به توهم.... به نظر من این پیروزی تاکتیکی برای جمهوری اسلامی است چون آسمان قدرتمندترین ارتش خاورمیانه را اشغال کرده.
 
جواد خادم وزیر دربار پهلوی: آقای خامنه‌ای یک نمایش سیاسی از قدرت دارد به آمریکا می‌دهد. ببخشید من مخالف آقای خامنه‌ای‌ام ولی آقای خامنه‌ای کاملاً در این مورد با تصمیم قاطعی رفتار کرد.
 

5.احساس افتخار و تأییداتِ محور مقاومت

سید عبدالملک بدرالدین الحوثی دبیرکل جنبش انصار‌الله یمن اظهار داشت: تمهیدات گسترده‌ای برای مقابله با پاسخ ایران وجود داشت.
 
 و آمریکا رهبری این کار را بر عهده داشت. برخی از کشورهای عربی برای مقابله با واکنش ایران، همسو با کشورهای اروپایی اقدام کردند. مایه تأسف است که کشورهای عربی از دشمن اسرائیل محافظت می‌کنند.
 
 و این اقدام، جنایت علیه مردم فلسطین است. الحوثی تصریح کرد: نیروهای آمریکایی با هدف مقابله با پاسخ ایران و رهگیری موشک‌ها و پهپادهای آن، برای دشمن اسرائیلی 7 کمربند و لایه امنیتی ساختند.
 
پاسخ ایران از نظر شتاب، کمیت و کیفیت بسیار قوی بود.... عملیات وعده صادق معادله جدیدی را برای پاسخ به دشمن اسرائیلی ایجاد کرد.
 
دشمن اسرائیلی ده‌ها سال است که عادت کرده به کشورهای عربی و اسلامی حمله کند اما پاسخی دریافت نکند و حداکثر در برخی موارد به سازمان ملل شکایت شود.
 
 پاسخ ایران قواعد درگیری با دشمن را تثبیت کرد بدین صورت که اگر بار دیگر حمله کند، با قاطعیت به آن پاسخ داده خواهد شد.(17)
 

شبهه: فایل صوتی  اگر به جلیلی رای بدهید.

شایعه  [فایل صوتی منتشر شده در فضای مجازی] حجت‌الاسلام ذوالنور نماینده قم در مجلس: حاج قاسم گفته بود، اگر جلیلی رئیس‌جمهور بشه از نیروی قدس استعفاء می‌دم
 

پاسخ شبهه:

1- فایل صوتی فوق آقای مربوط به چند سال پیش است. در این فایل آقای ذوالنور ادعای فوق را از شخصی نقل قول می‌کند. اما خود ایشان در تاریخ ۲۵ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ در کانال شخصی خود، بابت این تهمت از سعید جلیلی عذرخواهی می‌کند.
 
2- متن عذرخواهی از این قرار است:
فایل صوتی منتشر شده مربوط به چندین سال پیش و دوره ای است که جناب دکتر جلیلی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بوده اند.
 
 و آن مطالب در یک جمع خصوصی چالشی چند نفره بوده، که فرد مغرضی بر خلاف رسم امانت و تقوی ضبط و اکنون منتشر کرده است.
 
مطالب فایل مذکور، صرفا نقل قول بوده نه قضاوت اینجانب. در همان جمع محاسن و نقاط قوت فراوان ایشان را هم بیان کرده ام ولی فتنه گران مطالب را گزینشی منتشر کرده اند.
 
 جناب دکتر جلیلی را از ذخائر، سرمایه ها و افتخارات کشور می‌دانم و عمیقا به ایشان ارادت و اعتقاد قلبی دارم. وچنانچه بی تقوایی و شیطنت خناسان در ضبط و پخش مطالبی قدیمی، خدشه ای به چهره خدوم و مشعشع ایشان وارد ساخته است، از جنابشان پوزش می‌طلبم. 
 
3.اساساً این سخن با روحیات حاج قاسم سازگار نیست. حاج قاسم اگر بنا به استعفاء داشت، در دوران حسن روحانی استعفاء می‌داد که به گفته جواد ظریف میدان ( فعالیتهای نیروی قدس) را مزاحم دیپلماسی می‌دانستند.
 
 حاج قاسم نه تنها در اوج بی‌مهری ظریف (که در حساس‌ترین زمان از وزارت خارجه کنار کشید) استعفاء نداد، بلکه با بزرگواری تمام از ظریف دلجویی کرد تا بچه بازی او به مقاومت ضربه وارد نکند!(18)
 

پی نوشت:

1.عبدالرضا داوری فعال سیاسی، قائم مقام خبرگزاری ایرنا، خبرگزاری رسمی ایران بو
2.شبهه در ایتا و شبک های معاند
3. روزنامه کیهان تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۴۰۱
4.پیام رسان ایتا و بله (آنتی شبهه)
5. ذکر روایت‌هایی از نقش رهبر انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس(سردار سرلشکر پاسدار سید یحیی صفوی)
6. همان
7.کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای‌_مجازی
8.سید محمد حسین راجی (پیامر سان بله)
9.محمد مساح نویسنده و تحلیلگر اقتصادی بازار ارز متولد سال 1355 می باشد.
10.فضای مجازی آنتی شبهه. ایتا
11. همان
12. شرح حکمت ۵۴ نهج البلاغه
13. اخلاق اسلامى در نهج البلاغه، مکارم شیرازى، ناصر، تهیه و تنظیم: اکبر خادم الذاکرین‏، نسل جوان‏، قم‏، 1385 شمسی، چاپ: اول‏، ج 2، ص 68.
14. غرر الحکم : ۴۵۴۲ .
15سوره.ملک،10و11.
16. تفسیر نمونه، آیت اللّه مکارم شیرازی و دیگران، ج 24، ص 328ـ329، نشر دارالکتب الاسلامیة.
17. عظمت عملیات وعده صادق از نگاه ایرانیان و جهانیان / تاریخ انتشار : ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
18. .قربانی مقدم پاسخ به شبهات(بله)
 
منابع:
https://pasokhgo.valiasr-aj.com/porseman/showquestion.php?code=33875
https://makarem.ir/maaref/fa/article/index/415422
https://farsi.khamenei.ir/others-note?id=43738
https://eitaa.com/Antishobheh?before=11429)
https://web.bale.ai/chat?uid=4496541361
https://aftabnews.ir/fa/news/709383
https://ahlolbait.com/content/3557
https://kayhan.ir/fa/news/288012
https://www.ibna.ir/news/30931
https://www.mehrnews.com
https://mozaffariehonline.ir
https://fa.wikishia.net/view